تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/04/07 - 01:44
کد خبر: 400104

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از ۸ وعده رئیس جمهور؛

دروغ‌های دولت راستگویان/ از عزتی که به پاسپورت ایرانی بازنگشت تا سرمایه‌ای که در بورس برباد رفت!

دروغ‌های دولت راستگویان/ از عزتی که به پاسپورت ایرانی بازنگشت تا سرمایه‌ای که در بورس برباد رفت!

رئیس دولت تدبیر و امید در برنامه های تبلیغاتی انتخابات ۱۳۹۲ گفت: «اساس سیاست من بالا بردن ثروت ملی و رونق تولید و اشتغال و بهبود فضای کسب‌وکار و توزیع عادلانه ثروت است.» اما وی در ادعایی عجیب که هنوز تغییری در اقتصاد ایران رخ نداده بود، اعلام کرد: «از رکود عبور کردیم»؛ اما این ادعای روحانی با نامه ۴ وزیر اقتصادی دولت یازدهم، سند دروغ وی را بر ملا کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کمتر از ۲ ماه به پایان دولت تدبیر و امید نمانده است، سه مسئله مهم اقتصاد فشل، تحریم و بحران کرونا شرایط مخربی را هم بر جامعه و هم کشور برجای گذاشته است. مسئله نخست که به حوزه مدیریتی و شیوه اجرایی دولت ربط دارد، مسئله دوم تحریم هایی است که قرار بود با اجرای برجام زمینه‌سازی ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور تسهیل یابد و تحریم‌ها شکسته شود و مسئله سوم که همچنان با بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم و مشکلات اقتصادی-معیشتی فراوانی را بر اقشار مختلف مردم پدید آورده است.

آن چیزی که از دولت روحانی برجای مانده «تقریبا هیچ» است؛ اکنون جامعه ایرانی به صورت مکرر این سؤال را در ذهن خود می‌چرخاند که آینده اقتصادی-معیشتی‌اش به کدام سمت و سو خواهد رفت؟

دروغ‌های دولت راستگویان/ از بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی تا سرمایه‌ای که در بورس برباد رفت!

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم برای حل مشکلات مردم وظیفه بسیار سنگینی را عهده‌دار شده است. دولتی که بایستی با مشکلات عدیده‌ای که حاصل از تلنبار شدن معضلات و همچنین عدم مدیریت صحیح از سوی دولت روحانی بوجود آمده، دست و پنجه نرم کند و هر چه می تواند در ابتدای امر مشکلات را مرتفع کند تا به سمت نرمالیزه کردن فضا پیش برود.

در این گزارش سعی کردیم ادعاهای دولت روحانی که خود را «دولت راستگویان» نامیده است را بازخوانی کنیم و ثمره‌ی راستگویی‌های دولت تدبیر و امید را بررسی کنیم؛

* گزارش صد روزه

حسن روحانی در برنامه های تبلیغاتی انتخاباتی خود در سال ۹۲ وعده صد روزه داده بود، ولی وی در کنفرانس خبری در پاسخ به یک خبرنگار عنوان کرد که اصلا وی قول گزارش یا گشایش صد روزه نداده است و این یک دروغ بزرگ است. اما با این تفاسیر بازهم در پایان دولت خود عنوان کرد که برای ۱۰۰ روز انتهایی دولت برنامه دارد.

دروغ‌های دولت راستگویان/ از بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی تا سرمایه‌ای که در بورس برباد رفت!

* رکود و بحران اقتصادی

رئیس دولت تدبیر و امید در برنامه های تبلیغاتی انتخابات ۱۳۹۲ گفت: «اساس سیاست من بالا بردن ثروت ملی و رونق تولید و اشتغال و بهبود فضای کسب‌وکار و توزیع عادلانه ثروت است.» اما وی در ادعایی عجیب که هنوز تغییری در اقتصاد ایران رخ نداده بود، اعلام کرد: «از رکود عبور کردیم»؛ اما این ادعای روحانی با نامه ۴ وزیر اقتصادی دولت یازدهم، سند دروغ وی را بر ملا کرد. ۴ وزیر نوشتند نه‌تنها در ایران رکود اقتصادی حاکم است بلکه در مرز بحران اقتصادی هستیم، تعطیلی کارخانه‌های بزرگ صنعتی و تعطیلی ۶۰ درصد اقتصاد ایران موید این مساله بود!

* وزیران زن در کابینه

استفاده از زنان به عنوان وزیر از جمله وعده های سیاسی روحانی بود که در این دولت نه تنها اتفاق نیفتاد بلکه حتی اقدام اندکی هم هم در این زمینه صورت نگرفت. نکته جالب توجه اینجاست که با وجود اینکه وزرای کابینه در دولت دوازدهم تغییر یافتند و کار کابینه به حدنصاب رسید حتی دولت اقدام به معرفی یک زن به عنوان وزیر پیشنهادی نکرد تا یک وعده‌ی دروغین دیگر برملا شود!

* دلار در مسیر گرانی

شیب صعودی قیمت دلار از جمله موضوعاتی بود که مجری حامی دولت یعنی «رضا رشیدپور»‌ در گفتگوی تلویزیونی از حسن روحانی جویا شد و قول آن را گرفت که دلار گران نشود. این در زمانی بود که دلار هنوز گران نشده بود اما بعد از این ماجرا دلار حتی تا حدود ۱۰ برابر در دولت راستگویان گران‌تر و به تبع آن وضعیت اقتصادی کشور با بی ثباتی عجیبی مواجه شد!

دروغ‌های دولت راستگویان/ از بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی تا سرمایه‌ای که در بورس برباد رفت!

* بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی

از دیگر ادعاهای دولت روحانی این بود که وعده داد عزت را به پاسپورت ایرانی برخواهد گرداند، اما طی ۲ سال موارد مختلف از جمله حادثه تلخ منا و مشکلات ایرانیان در خارج از ایران و تحریم شدن گاه و بی گاه شرکت های هواپیمایی و شخصیت‌های سیاسی-اقتصادی به همگان ثابت کرد که نه تنها این وعده هم به سرانجام نرسید بلکه رتبه پاسپورت ایرانی نیز روز به روز تنزل پیدا کرد.

* سرمایه‌ای که در بورس بر باد رفت

این بار راستگویی دولت در ماجرای بازار بورس برباد رفت. رئیس جمهور در تابستان سال گذشته مردم را به سرمایه گذاری در بازار سرمایه تشویق کرد و پس از ریزش‌های مکرر بورس و اعترافات مختلف درباره اینکه دولت کسری بودجه خود را از جیب سرمایه داران بورس تامین کرده این موضوع هنوز حل نشده است و تا همین چند روز گذشته شاهد روند نزولی بورس بودیم.

* گرانی بنزین و آبان تلخ

با توجه به اینکه ماه‌ها بود که در کشور زمزمه گرانی بنزین از طرف مقامات نزدیک دولت در رسانه‌ها و فضای مجازی زمزمه می‌شد اما دولتمردان بخصوص وزیر نفت همواره آن را تکذیب می کردند اما به یکباره و نیمه‌شب بنزین گران شد و رئیس جمهور در اظهارنظری عجیب گفت که صبح جمعه و بعد از گرانی بنزین از این موضوع با خبر شده است. این موضوع بعدها توسط وزیر کشور تکذیب شد و وی عنوان کرد که روحانی از چند و چون این ماجرا به خوبی باخبر بوده و مگر می شود رئیس جمهور از موضوعی به این مهمی اطلاع نداشته باشد. همان اتفاق باعث شد تا حوادث تلخ آبان ۹۸ رقم بخورد.

دروغ‌های دولت راستگویان/ از بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی تا سرمایه‌ای که در بورس برباد رفت!

* رکورددار تورم

حسن روحانی در دو دولت خود مدعی شد و بارها بر کنترل قیمت‌ها تاکید کرده که درتلاش است قیمت کالاهای اساسی را به قیمت تعیین‌شده با نرخ ترجیحی به‌دست مصرف‌کننده برساند و حتی در این مورد نیز ادعای موفقیت کرده است. وی همچنین در ابتدای دولت یازدهم بارها و بارها دولت‌های قبلی را بابت عدم کنترل تورم و مشقت‌بار کردن زندگی برای مردم مورد مواخذه قرار می‌داد و از رونق ایده‌آل برای اقتصاد کشور صحبت می‌کرد.

اما طبق بررسی آمارهای سال‌های گذشته و سوابق آماری، دولت فعلی ایران به‌جز سال ۱۳۷۴ (دوره ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی‌رفسنجانی) رکورددار نرخ تورم سالانه در ۶۰ سال اخیر یعنی از سال ۱۳۳۸ تاکنون بوده است. همچنین در بین دولت‌ها، دولت تدبیر و امید تنها دولتی است که در دوره نزدیک به ۸ ساله خود بالاترین رقم میانگین تورم (۲۳ درصد) را به ثبت رسانده است.

نکته قابل تامل اینکه در یک اتفاق نادر، اقتصاد ایران در ۳ ‌سال متوالی تورم بالای ۳۰ درصد داشته که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ رقم خورده است.

گزارش از یاسین قاسمی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top